Plusklas

plusklas notenbalk

Op de Notenbalk is er voor de groepen 5 t/m 8 een plusklas. Elk jaar wordt er gekeken welke kinderen in aanmerking komen voor de plusklas. Deze kinderen kunnen en willen meer uitdaging aan. De kinderen komen elke twee weken bij elkaar onder leiding van juf Angélique.

Lopende een schooljaar werken zij aan diverse thema’s. Dit gebeurt zowel individueel, als in groepjes. Elk jaar zijn er nieuwe thema’s.

Voor schooljaar 2016-2017 zijn de thema’s:

*Taal. Dit blok is inmiddels afgerond.

-Groep 5/6 heeft, na een les over de theorie van gedichten, een gedichtenbundel en een gedichtenposter gemaakt

-Groep 7/8 heeft, na een les over de theorie, een klassiek heldenverhaal geschreven.

*Combinatie van taal, techniek en creativiteit. De kinderen moeten een eigen (bord)spel ontwerpen.

*Techniek. We gaan met alle leerlingen aan de slag met het leren van computertaal (programmeren). Dat doen we met gebruik van de ozobots.

*Filosoferen. Alle leerlingen gaan kennis maken met filosoferen.

Reageren is niet mogelijk

  • Laatste berichten uit de Plusklas

    • Filosoferen

      Filosoferen

      7 juni hebben we de laatste bijeenkomst van de plusklas gehad. Alle groepen sloten het blok af met een korte presentatie over filosoferen. De kinderen begrijpen dat er op grote (levens)vragen verschillende antwoorden mogelijk zijn. En hebben veel plezier beleefd aan de discussies die ontstonden. Een voorbeeld van zo’n vraag:... …Lees verder »
    • Ozobots

      Ozobots

      In les 1 gingen we met bekertjes. Je moest een code bedenken om een toren te maken. Dat is heel leuk. Les 4 vond ik het leukst. Toen gingen we met ipads. De ozobot ging dansen en ik danste mee. Sophie Ik vind dit thema erg leuk, omdat ik robots... …Lees verder »
    • Programmeren

      Programmeren

      Het derde blok van de plusklas is begonnen. Dit blok gaat over het leren van programmeertaal om robotjes te laten bewegen. In de eerste les zijn we begonnen met een codetaal bedenken om bekers te verplaatsen. Ieder kind in het groepje was een keer de robot, de bouwer en de... …Lees verder »
    • Bordspel

      Bordspel

      Blok 2, de plusklas: ontwerp je eigen bordspel Het tweede blok van de plusklas is vandaag afgerond. De spellen zijn gepresenteerd en er is al even mee gespeeld.  We hebben kennis gemaakt met diverse soorten spellen, zoals “Het grote Notenbalk moord spel”, waarin de leerkrachten zomaar een moordenaar zouden kunnen... …Lees verder »
    • Blok 1

      Blok 1

      Het eerste blok van de plusklas is afgerond. De kinderen hebben gewerkt binnen het thema taal. De kinderen van groep 5 en 6 hebben een eigen gedichtenbundel gemaakt.  Van één gedicht hebben ze een grote poeziëposter gemaakt. Ten slotte is alles aan elkaar gepresenteerd. De kinderen van groep 7 en... …Lees verder »
    • Laatste blok plusklas

      Laatste blok plusklas

      Dit laatste blok stond in het teken van taal. De kinderen van groep 7 en 8 hebben een ambitie werkstuk gemaakt. Wat gaan ze later worden? Waar gaan ze wonen? Wat zijn hun dromen? We krijgen er veel architecten bij! Een aantal wil lekker op reis, kortom prachtige dromen zijn... …Lees verder »
    • Culinair talent

      Culinair talent

      In het tweede blok van de plusklas was het thema Culinair talent. De kinderen hebben kennis gemaakt allerlei aspecten van voeding. Zo hebben ze ontdekt dat er 5 smaken (zoet, zout, zuur, bitter en umami) bestaan en hebben ze die smaken ook geproefd. Dat was best spannend. Wie durft alles... …Lees verder »
    • Microkrediet

      Microkrediet

      In blok 1 was het thema mens en maatschappij. De kinderen van groep 7 en 8 zijn bezig geweest met microkrediet. Eerst aan de slag met de theorie en dan de praktijk. Ze hebben een plan geschreven om voor een goed doel geld op te halen. Ze kregen een startkapitaal... …Lees verder »
    • Politie

      In het eerste blok zijn de kinderen van groep 5 en 6 aan de slag gegaan binnen het thema mens en maatschappij met het onderwerp politie. Eerst was er de theorieles. En toen werd er in de praktijk gewerkt. Zo moesten de kinderen vingerafdrukken verzamelen en heel goed bekijken. Er... …Lees verder »